
DURF Academie Werk
DURF Academie Werk
Uit kwalitatief onderzoek blijkt dat BBL-leerlingen een grotere kans hebben om zonder startkwalificatie het onderwijs te verlaten. Urker bedrijven bevestigen dit. Daarnaast geven zij aan dat jongeren die een BBL-opleiding volgen vaak wel beroepscompetenties leren, maar persoonlijke vaardigheden voor succesvol werknemerschap niet aanleren. Met de DURF Academie Werk bieden we jongeren (hierna DURF-ambassadeur) de mogelijkheid om tijdens hun BBL-opleiding hun persoonlijke vaardigheden te verbeteren. Denk hierbij aan vaardigheden op het gebied van communicatie, gedrag, houding, enzovoort. We enthousiasmeren werkgevers om DURF-ambassadeurs te begeleiden binnen hun organisatie.
Maatschappelijk doel
De DURF Academie Werk helpt mee aan een stevige positie (kansrijk) op de arbeidsmarkt voor Urker jongeren die een BBL-opleiding volgen. Het helpt mee om deze jongeren te vormen tot goed inzetbare, toekomstbestendige werknemers. Deze jongeren weten zich in verschillende situaties binnen de arbeidsmarkt als een goede, betrouwbare werknemer te gedragen. Ze onderscheiden zich hiermee als waardevolle medewerkers. Mogelijk heeft dit positief effect op hun verdere loopbaan. Daarnaast is de DURF Academie een toegevoegde waarde op het curriculum vitae.
De DURF Academie Werk heeft ook voor bedrijven voordelen. Het traject draagt bij aan maatschappelijk verantwoord ondernemen. DURF-ambassadeurs groeien mee binnen het bedrijf. Samen met de training voor persoonlijke vaardigheden vergroot het de kansen om op een succesvolle manier te starten als werknemer binnen het bedrijf.
Doelgroep
Het traject is geschikt voor Urker jongeren die het eerste jaar van een BBL-opleiding volgen en hiervoor werken bij een Urker bedrijf. Het gaat om jongeren zonder indicatie of bekostiging in de vorm van een subsidie (bijvoorbeeld een Wajong-uitkering). Per traject is er ruimte voor 15 jongeren.
